روز پزشک، روز قدردانی از پزشکان، همان افرادی که در خط مقدم سلامت جامعه و خانواده حضور دارند، است.
صبر و آرامش در زمان های اورژانسی و زمان گذاشتن برای بیماران، مهمترین اصل و ویژگی این قشر است و پزشکان با هر دغدغه ای در کنار بیماران خود می مانند و پیشگیری را بهتر از درمان می دانند.
خبرنگار پایگاه خبری شکوه البرز، در گفتوگویی تفصیلی با یک پزشک عمومی استان البرز، از حضور و نقش آفرینی پزشکان در عرصههای مختلف مینویسد؛ این گفتگو را در ادامه میخوانید:
لطفا خودتان را معرفی کنید
علیرضا جبارپور هستم، پزشک عمومی شاغل در درمانگاه های کرج، تقریبا نزدیک به سه سال است، در حال خدمت رسانی به هم استانی های عزیزمان هستم.
روز پزشک برای شما چه معنایی دارد؟
به نظر من روز پزشک، یعنی روز خدمت و ایثار به همنوعان در هر لحظه و مکان که امکان آن باشد.
چه چیزی باعث شد که تصمیم بگیرید، پزشک عمومی شوید؟
خب من خودم متولد منطقه محروم بودم و باتوجه به نیازی که در منطقه ما وجود داشت و دسترسی سخت همشریان عزیزم به پزشک بود، جهت کمک و رفع نیاز تصمیم گرفتم پزشک بشم، البته علاقه ای هم که به کمک همنوعان داشتم، خیلی تاثیر گذار بود.
به نظر شما مهمترین چالشهایی که یک پزشک عمومی با آن روبهرو است، چیست؟
چالش هایی که امروز با آن مواجه هستیم، پیشرفت لحظه ای علم است که نیازمند مطالعه و وقت گذاشتن برایش است که در کنار کار و انجام مسئولیت های خانوادگی یک مقدار باعث می شود وقت ارزشمند تر بشود و مهمترین چالش وقت و زمان است که حتی بعضی اوقات برای انجام کارها من خودم به شخصه دوست داشتم، زمان روز بیشتر باشد که بتوانم سطح مطالعه و مهارتیم را افزایش بدم، برای کمک بیشتر به مراجعین عزیزم.
بهترین خاطره یا تجربهای که در دوران طبابت داشتید، چیست؟
خاطره های زیبا و دوست داشتنی، در این چند سال که کم نبوده و خیلی زیاده ولی به نظرم زیباترین خاطره من برمی گرده به دوران کرونا که در مراکز واکسیناسیون بود.
توصیههای شما به کسانی که میخواهند پزشک شوند، چیست؟
پزشکی شغل نیست بلکه یک فرهنگ و سبک زندگی است که آن را باید با تمام وجود پذیرفت و باهاش زندگی کرد، چون لحظه به لحظه آدم را درگیر خودش می کند.
چطور تعادل بین کار و زندگی شخصی خود را حفظ میکنید؟
واقعیت این است که تعادل برقرار کردن بین زندگی و کار خیلی سخته خصوصا با کار ما ولی می شود، در کنار کار کمی هم زندگی کرد.
در طول دوران کاری خود، چه تغییراتی در حوزه پزشکی مشاهده کردهاید؟
در گذشته نسخه ها به صورت کاغذی بود ولی در دوره ما شروع کار با سیستم های بیمه الکترونیک شد و اضافه شدن هوش مصنوعی که خود هوش مصنوعی هم کمک کننده است و یک جورایی هم دردسر آفرین اگر نحوه ی استفاده از آن را بلد نباشیم، خودش دردسر آفرین است و در بیماران دیدم که با جستجو دچار گمراهی می شوند و استرس های نابجا برایشان ایجاد می کند.
به نظر شما یک پزشک خوب چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
مهمترین اصل به نظر من صبوری و وقت گذاشتن است.
چه توصیههایی برای بهبود نظام سلامت کشور دارید؟
برای بهبود نظام سلامت مولفه های زیادی وجود داره ولی به عنوان یک پزشک ایرانی به نظر من ابتدا باید از خودمان شروع کنیم، که توصیه های همکاران سلامت و پزشکان را جدی بگیریم که اصل پیشگیری بر درمان مقدم است و می تواند کمک کننده به کل کشور باشد که هزینه های درمان و اثرات اقتصادی قابل توجهی می تواند داشته باشد برای همه و به عنوان پزشک در جهت بهبود نظام سلامت در هر نقطه ای قرار بگیریم حتی وجود ناملایمات و ناراحتی ها را به بیماران عزیزمون تعمیم ندهیم و بهترین خدمات را انجام بدیم که خود اینکار می تواند نظام سلامت را ارتقا و بهبود بدهد.
پیامتان به مردم در روز پزشک چیست؟
از هموطنان عزیزم خواهش میکنم، اولویت های اورژانسی را در نظر داشته باشند، همکاران ما در نظام سلامت، در هر لحظه بیشتر از آنچه که به چشم می آید، نگران و اهمیت می دهند به بیماران عزیز، اگر اورژانس مراجعه می کنند و ممکنه کمی معطل بشوند صبوری کنند، چون گاهی اوقات ۳۰ثانیه هم برای بیماران قلبی طلایی است، در آن مدت همکاران در حال احیا و نجات بیماری فوری ممکنه باشند، خلاصه بخاطر یک سرماخوردگی در اورژانس مقداری صبوری، داشته باشند.
تا به حال با یک دوراهی اخلاقی در کارتان مواجه شدهاید؟ اگر بله، چطور آن را حل کردید؟
دو راهی های اخلاقی موارد متعدد حتی روزانه مواجه داشتیم داریم و خواهیم داشت ولی تا جایی که بشود برای بیمار کاری انجام داد و در توانمان باشد در خدمت گذاری آماده ایم، مثل دنبال کردن مصرف داروها توسط بیماری که دسترسی و آگاهی لازم را نداشته و تلفنی سیر درمانش را دنبال کرده ام.
به نظر شما مهمترین اصول اخلاقی که یک پزشک باید رعایت کند، چیست؟
اصل رازداری که بیماران عزیز به ما اعتماد کامل داشته باشند.
چطور با بیمارانی که انتظارات غیرمنطقی دارند یا درخواستهایی میکنند که از نظر پزشکی مناسب نیستند، برخورد میکنید؟
موارد متعدد پیش آمده و متاسفانه از ناآگاهی های بعضی از افراد بوده، با توضیحات مناسب و علمی سعی میکنم، برای بیمارانم وقت بزارم و توضیح بدم.
در شرایطی که منافع بیمار با منافع سازمان یا سیستم درمانی در تعارض باشد، چه تصمیمی میگیرید؟
خب ما موظفیم، برای بیمار توضیح بدیم و مراقب باشیم که از هر دو جهت اصل امانتداری را رعایت کنیم و باتوجه به اینکه بیمه سهام عام است و بیت المال، باید مراقبت بیشتری از این جهت داشته باشیم و تا جایی که سلامت بیمار دچار مخاطره نشود و قوانین به صورتی است که بیماران عزیز ما برای حفظ سلامتشون به همکاران ما اعتماد کنند و تصمیمات بیمه ها به صورتی است که بیماران عزیز ما متضرر نمیشوند.
فشار روانی و استرس ناشی از کار پزشکی را چطور مدیریت میکنید؟
ما با صبوری و تحمل و قرار دادن خودمان جای بیمارانمان میتوانیم این موضوع را تا حدودی رفع کنیم، در کنار آن فرآیندی فردی است که با ورزش منظم میشود، بهبود داد ولی اینکه به صورت کامل ممکن نیست، آن را رفع کنیم.
چطور با احساساتی مانند غم، ناامیدی یا خشم که ممکن است در مواجهه با بیماران تجربه کنید، کنار میآید؟
با گذشت و اهمیت ندادن به اتفاقات میشود این موضوع را کنار گذاشت چون بالاخره بیماران به علت بدحالی و استرس ها به ما مراجعه میکنند که به همین خاطر هم است، ممکنه رفتاری غیرقابل پیش بینی داشته باشند، اینجا ما گروه درمان باید صبوری کنیم تا مشکل بیمارمون رفع بشود و ناراحتی خودمانم رفع می شود وقتی سلامت این عزیزان را میبینیم.
آیا تا به حال به فکر ترک شغل پزشکی افتادهاید؟ چه چیزی باعث شد که بمانید؟
نه تا بحال این اتفاق نیفتاده است، من این مسیر را به صورت آگاهانه و داوطلبانه انتخاب کردم.
به نظر شما مهمترین چیزی که یک پزشک برای حفظ انگیزه و رضایت شغلی به آن نیاز دارد، چیست؟
صبوری در قبال بیماران و مشکلات شغلی که برای ما ایجاد می شود و پذیرفتن شرایط و نداشتن انتظارات اضافی.
چطور با مرگ بیماران کنار میآید و چگونه این تجربه را مدیریت میکنید؟
مرگ خیلی دردناک است، خصوصا از میان بیماران عزیزمان ولی با پذیرفتن اینکه ما تمام تلاشمان را کردیم می شود، با این موضوع کنار آمد.
ثبت دیدگاه